autoregion international - Edition 1/2020
10 autoregion – a strong partner for the companies in the Greater Region By Dr. Carsten Meier, Managing Director of IHK Saarland The automotive industry is a driver of innovation, growth and employment in our Greater Region. The compa- nies employ around 200.000 people. With its high degree of integration and considerable regional economic effects, vehicleconstruction isoneof thekey industries in theGreater Region.With itsautomotiveknow-how, the Greater Region has developed into one of the most important centers of the industry in Europe. However, the industry is in the midst of an epochal change, which is driven by the interaction of declining market dynamics and increasing global competitive pres- sure on the one hand, and increasing polit- ical regulation and structural challenges in connection with the discussion about the type of drive of the future and newmobility concepts on the other. As a result, the pace of innovation on the entrepreneurial side must continue to accelerate. New busi- ness models are just as much in demand as targeted collaborationswithwhich synergy effects can be leveraged. In this situation, companies need a strong network and a competent voice towards politics and the public. This is the only way the industry can successfully exert polit- ical influence - including across national borders. It has been shown that networks are always successful when companies are actively involved and the impulses come from the entrepreneurships. The motto must therefore be “bottom-up” instead of “top-down”. Image: © IHK Saarland autoregion – ein starker Partner der Unternehmen in der Großregion Von Dr. Carsten Meier, Geschäftsführer der IHK Saarland Summary Dr. Carsten Meier, Managing Director of IHK Saarland The work of autoregion international shows how successful the network du- ties can be and what real added value it results in for the members. For five years now, autoregion has been focusing on co- operations with the existing competence clusters and institutions in the Greater Region and represents the entrepreneur- ial interests of members from the auto- motive industry and logistics in relation to politics and the public. In addition, the association plays a very important role in presenting and positioning the core in- dustry of our Greater Region on the world market. The Chamber of Industry and Commerce of the Saarland is a strategic partner of the autoregion in all of these matters. To- gether we will further expand the multifac- eted range of services for companies in the automotive industry in the Greater Region and will continue to work closely with the Saarland state government and political decision-makers in the neighboring re- gions, in line with the IHK motto “Shaping the future together”. With this in mind, I wish the network con- tinued success and its members full order books and good business! Die Automobilwirtschaft ist Treiber für In- novation, Wachstum und Beschäftigung in unserer Großregion. Die Unternehmen beschäftigen rund 200.000 Menschen. Mit seinem hohen Verflechtungsgrad und den beachtlichen regionalwirtschaftlichen Effekten ist der Fahrzeugbau eine der Schlüsselindustrien in der Großregion. Mit ihrem automobilen Know-how hat sich die Großregion zu einemder wichtigsten Zentren der Branche in Europa entwickelt. Doch die Branche steckt mitten in einem epochalen Wandel, der getrieben wird durch das Zusammenspiel von abnehmender Marktdynamik und steigendem globalen Wettbewerbsdruck einerseits sowie zu- nehmender politischer Regulatorik und struktureller Herausforderungen im Zu- sammenhang mit der Diskussion um die Antriebsart der Zukunft und neuen Mobili- tätskonzepten andererseits. Im Ergeb- nis muss sich das Innovationstempo auf der unternehmerischen Seite weiter be- schleunigen. Neue Geschäftsmodelle sind ebenso gefragt wie gezielte Kooperationen, mit denen Synergieeffekte gehoben werden können. In dieser Situation brauchen die Unter- nehmen ein starkes Netzwerk und eine kompetente Stimme gegenüber Politik und Öffentlichkeit. Nur so kann die Branche erfolgreich politischen Einfluss nehmen – auch über die Landesgrenzen hinweg. Dabei hat sich gezeigt: Netzwerke sind immer dann erfolgreich, wenn die Unternehmen aktiv mit eingebunden werden und die Impulse aus der Unternehmerschaft kommen. „Bottom- up“ statt „top-down“ muss daher die Devise lauten. Wie erfolgreich dieNetzwerkarbeit sein kann und welche echten Mehrwerte sich daraus für die Mitglieder ergeben, zeigt die Arbeit von autoregion international. Seit nunmehr fünf Jahren setzt autoregion gezielt auf Kooperationen mit den bestehenden Kom- petenz-Clustern und Institutionen der Groß- region und vertritt … Weiterlesen … https://t1p.de/8mq1 S H A R E
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